السلام عليكم رحمة الله وبركاته

HUJAN DI MADINAH

بسم الله الرحمن الرحيم

Cuaca di Madinah sejak 4, 5 hari lepas agak mendung di sebelah petang dan suhu pulak tidaklah begitu tinggi.  Tapi, kelmarin, Allah bagi rahmat yang cukup mengujakan.. HUJAN.  Lewat petang, hujan turun renyai-renyai saja tapi bila dah malam, hujan agak lebat tapi itu pun tak lama. Lebih kurang sejam.  Tapi, lepas hujan tu, keadaan jadi agak panas dalam rumah tapi tu pun sat saja.  Bila dah sepertiga malam, sejuk balik macam biasa.

Kelmarin dulu, masa aku pi masjid Nabawi, aku tengok sesak, ramai sungguh hamba-hamba Allah membanjiri masjid.  Ya, sememangnya macam tu sebab umrah antarabangsa dah bermula.  Selesai solat Maghrib, aku tunggu sampai waktu solat Isyak sambil berzikir. Hajat di hati, lepas Isyak memang nak ke Raudhah walaupun aku maklum mesti teruk kena berasak dan menunggu. Tapi, dah memang berhajat sangat nak masuk ke sana hari tu, aku bersabaq jugak.  Allah maha mengetahui..

Selesai solat Isyak, jemaah bersesak-sesak ke depan, tunggu nak masuk ke Raudhah.  Riuh rendah dengan jemaah bersembang dan sebagainya. Kebetulan aku berdiri dekat dengan 2 orang jemaah dari Malaysia. Bersembang-sembang la kami pun.  Salah sorang adik tu dari Kulim, kerja di LHDN KL.  Kata dia, sebenaqnya dia tak dapat mai tapi dah last minute baru dapat.  Tu pun patutnya kawan dia dapat tapi dah kawan dia pernah mai, so, bagi peluang kat dialah.  Rezeki Allah, rahsia Dia, kita tak tau.  

Dalam dok tunggu tu, tiba-tiba pintu yang lain dibuka.  Kami masih tunggu lagi sebab nak bergerak pun tak boleh sebab terlalu sesak.  Kecoh la dengan jemaah yang menjerit itu ini, gamaknya dok tanya pengawal bila pintu depan kami ni nak dibuka pulak.  Tunggu.

Lama jugak menunggu, akhirnya pelan-pelan pakat bergerak ke pintu yang dibuka mula tadi.  Aku pun ikut jugak.  Adik-adik yang 2 orang tadi hilang entah ke mana.  Masa berpusu-pusu nak menuju ke Raudhah, aku antara yang belakang sekali.  Aku berjalan laju dan sesekali berlari-lari anak bila ada laluan kosong di depan. Dalam pada tu, tak henti-henti aku membaca selawat ke atas Nabi dan mohon Allah permudahkan laluan aku untuk masuk ke Raudhah.  

Dah sampai dekat dengan Raudhah, ada pengawal-pengawal dok jaga di tiang mula nak masuk, yang ada depa gantung banner minta jemaah jangan tolak menolak tu.. Memang ketat kawalan sebab depa nak lepaskan jemaah ikut giliran.  Kalau tak buat macam tu, mau jadi macam-macam kat dalam kawasan Raudhah tu.  Nauzubillah..  Salah sorang dari pengawal tu dok pegang hailer dan bercakap seolah-olah minta semua jemaah bersabaq. Tapi, manusia tak sama, ada yang tak boleh kawal diri.  Pakat dok marah-marah sebab tengok muka dan cara dok bercakap tu bengis sangat, tempik-tempik satu macam.  Jenuh jugak pengawal tu dok bersoal jawab dengan depa.  Biaq pi kat depalah, aku tak peduli, sekadar tengok saja. Dari tempat aku berdiri tu, aku dapat tengok di Raudhah dah ada kumpulan yang dapat masuk dulu dok berdoa.  Tunggu lagi.

Dalam dok tunggu tu, jenuh jugak jemaah di belakang dok tolak.  Aku antara yang depan, di barisan ke 4 macam tulah dalam kesesakan menunggu giliran. Bila pengawal dah bagi masuk, pakat tolak tak sedaq mana-mana. Aku tak tolak, cuma aku biaq depa tolak, aku cuma bertahan ikut arus, takut jatuh ka apa ka..  Aku minta perlindungan dari Allah SWT.  Sedaq tak sedaq, dalam dok kena tolak dan asak tu, aku dah ada di karpet hijau Raudhah.  Alhamdulillah.  Depa tolak lagi sampailah aku ke bahagian agak depan di Raudhah tu.  Tak peduli kena tolak, aku buat keras saja badan walaupun bergerak jugaklah bila kena tolak tu.  Aku terus berdoa dan berdoa dengan ayaq mata yang laju tak dapat ditahan-tahan.  Begitulah senario di dalam Raudhah sebenaqnya, bukan aku saja macam tu. Subhanallah..  

Dah selesai berdoa, aku ikut arus orang tolak menuju jalan keluaq.  Dalam pada tu, nampak ada sorang dua jemaah yang jatuh pengsan.  Keadaan jadi kalut satu macam, tak terkawal.  Aku terus berjalan keluaq sambil memanjatkan kesyukuran kepada Allah SWT.

Satu hari yang sungguh penuh barakah.  Aku mohon diberi kesempatan untuk tinggal lama di bumi Madinah ini.  Aku ingin selalu ke masjid Nabawi, ke Raudhah..

Ya Illahi rabbi, aku mohon keredhaanMu di atas segala keinginanku ini. Kau perkenankanlah.

Allah itu maha Pemurah lagi maha Mengasihani.

  

No comments:

Post a Comment