السلام عليكم رحمة الله وبركاته

UMRAH

10 Januari 2013

 بسم الله الرحمن الرحيم

Hari ini, kami akan pi ke Makkah untuk menunaikan ibadah umrah.  Syafiq tak ikut sama sebab kena kerja.


Pukul 3 petang, kami pun berangkat untuk tujuan mulia itu.  Kami berniat ihram di Miqat Bir Ali dan meneruskan perjalanan yang memakan masa lebih kurang 5 jam. Sepanjang perjalanan,  kami bertalbiah disulam dengan zikrullah. Kami cuma berhenti untuk solat dan beli makanan. Cuaca sejuk ditambah pula dengan angin yang bertiup lebih dari sepoi-sepoi bahasa.



Kami sampai ke bumi Makkah dalam pukui 730 malam.  Terus pi ke hotel penginapan yang memang dekat dengan Masjidil Haram.  Lepas letak beg dan bersih diri apa yang patut, kami teruih pi Masjidil Haram.  Kami bersujud syukur di dalam masjid tersebut.  Syamil ketara tak dapat kawal emosi dia tatkala melihat Kaabah.  Dia menangis terisak-isak sewaktu melakukan sujud syukur. Aku pun menangis, begitu juga Aina. A tak nampak pulak menangis ka dak masa tu sebab aku dok layan ayaq mata aku..



Lepas daripada tu, kami pun memulakan ibadah umrah mengikut tertib. Selesai ibadah umrah, kami berjalan dan tengok-tengok di dalam masjid kemudian keluaq untuk makan malam. Selesai makan malam, kami balik ke hotel dan berehat sambil bersembang-sembang akan keindahan dan keagungan ciptaan Allah.  Semuga Allah SWT menerima ibadah kami tadi dan menjemput kami lagi ke sini. Ameen ya rabb..



Esok harinya, kami bertolak balik ke Madinah pada pukul 4 petang.  Alhamdulillah, dengan izinNya jua, kami selamat sampai rumah pada pukul 9 malam.  

Terima kasih Allah..

No comments:

Post a Comment