السلام عليكم رحمة الله وبركاته

SURIRUMAH YANG MENULIS

15 Januari 2013

 بسم الله الرحمن الرحيم

Pagi ini, aku tak pi mana-mana.  Kemas rumah dan macam biasa, masak untuk keluarga.  Rutin aku di sini, kalau awal pagi dah pi Masjid Nabawi, aku mesti makan di luaq dengan keluarga ataupun bungkus bawak balik makan di rumah.  Kalau tak pi mana-mana, mesti aku masak.  A dah siap belikan barang-barang keperluan cuma perlu ditambah bila berkurangan. Aku buat list siap2 atau sms untuk dia belikan nanti masa balik dari kerja.  Segalanya mudah dan dipermudahkan.  Alhamdulillah..

Di waktu santai, other than daily household chores dan perkara-perkara yang aku dok buat, aku gunakan untuk menulis di blog ini, cek email atau contact mak di kampung serta sahabat handai.  Dengan zaman serba moden dan canggih ini, perhubungan melalui maya memudahkan segala urusan. Viber, whatsapp dan tango.  You name it, you got it. Gitu.. Insyaallah..

Sebenaqnya sebelum ni, aku ni penulis diari tegar, terkentut sikit pun aku masuk diari.  Diari aku dari masa mula-mula kawin dulu, ada aku simpan sampai la ni.  Tapi, sejak tahun lepais, kalut tah apa-apa, dok jadi tak dan nak tulis.  Kadang seminggu sekali.  Payah-payah aku taip dan simpan setiap catatan.  Bekas setiausaha katakan..menaip tanpa perlu melihat keyboard uolss..! Namun, kesibukan membuatkan aku tak sempat nak membuat blog dan sebagainya dengan mengadap laptop setiap hari. Namun, di sini, jauh dari tanahair tercinta, aku bertekad nak meluahkan segala rona perjalanan hidup aku sekeluarga di bumi Rasulullah ini di dalam blog seperti yang dilakukan oleh kebanyakan orang lama dah sebelum aku.  There is always the first time for everybody.. it's just the matter of time.. Aku nak berkongsi pengalaman hidup aku di sini bersama semua insan-insan di luaq sana. Semuga dapat menghiburkan di samping sama-sama kita mendapat manafaat. Insyaallah..


Sebelah petang, sebelum waktu solat Asar, aku ke Masjid Nabawi.  Solat Asar hingga Isyak di sana. Lepas tu, kami balik dan singgah makan di restoran Burger King. Satu kelainan bila makan di luaq di Madinah ini ialah, ruang makan untuk keluarga adalah tertutup, ala-ala privacy gitu. Cukup Allah mengetahui apabila aku katakan, aku suka keadaan tersebut.  

Aku suka bumi ini ya Allah, dan aku mohon Kau berikan aku sekeluarga peluang untuk terus menetap di bumi Madinah ini untuk lebih lama dan berilah kami petunjuk serta mudahkanlah segala urusan kami untuk terus beramal dan beribadah ke jalan yang Engkau redhai.  Ameen ya rabb..

Tiada daya dan upaya melainkan dengan bantuan Allah SWT..

No comments:

Post a Comment