السلام عليكم رحمة الله وبركاته

ANAK SULUNG MENYUSUL ABAHNYA

September 2012
  بسم الله الرحمن الرحيم

Dah sampai balik Madinah, A cuba dapatkan tempat bagi Syafiq nak buat latihan praktikal di tempat dia bekerja tu. Syukur kepada Allah, berita gembira lagi buat kami.  Syafiq diterima untuk menjalani latihan praktikal di hotel tersebut.  Masyaallah tabarakallah.  Usai ketetapan yang kami dapat, segala urusan untuk Syafiq berhijrah pun dibuat dan segalanya dipermudahkan Allah dan berjalan dengan lancar sekali.


Ya Allah, sungguh besar limpah kurnia dan nikmat yang telah Engkau berikan kepada aku seisi keluarga.  Tidak dapat aku huraikan dengan kata-kata melainkan dengan memanjatkan doa kepadaMu setiap waktu untuk segala rahmat ini.  Aku mohon Engkau permudahkanlah segala urusan anakku hingga selamat sampai ke bumi Madinah. 

Syafiq berangkat ke Madinah pada tarikh 1 September 2012.  Aku iringi doa semuga anakku itu akan beroleh taufik dan hidayah selama berada di bumi tersebut.  Kau bukakanlah hati anakku itu untuk terus beramal dan beribadah ke jalanMu, ya Allah. Ameen ya rabb..

Aku taklah berasa kehilangan sangat bila Syafiq pi Madinah sebab aku tau dia tak berseorangan.  Dia akan bersama abahnya di sana. Alhamdulillah, Syafiq selamat menjejakkan kaki ke bumi Rasulullah.

fMelalui pengalaman pertama kali ke Madinah, kata Syafiq, suatu perasaan yang sungguh berlainan dirasakan terutama tatkala menjejakkan kaki ke Raudhah.  Dia kata gemuruh dan sebak.  Aku berdoa semuga dia menjadi anak yang soleh dan sentiasa mendapat hidayah  dari Allah. Sebagai ibu, aku akan menasihati dan terus menasihati anak-anakku ke jalan yang diredhai Allah.  Walau berapa pun usia seorang anak, nasihat dan leteran seorang ibu itu wajib untuk kebaikan anak itu sendiri.


Sewaktu di Madinah, A habaq yang dia tengok Syafiq nampak seronok. Ada la waktu-waktu yang dia kelihatan bosan. Maklum saja di bumi suci macam tu mana la nak ada hiburan macam kat Malaysia yang dia dok dapat sebelum ni.   Syafiq pun kadang-kadang dok bagi informasi kat aku pasai kehidupan dia di Madinah.  Nampak dia begitu teruja menjalankan latihan praktikal dan menyuarakan niat untuk terus bekerja di bumi Rasulullah itu setelah tamat latihan praktikalnya nanti. Insyaallah..


Nikmat Allah yang manakah hendak didustakan..?








1 comment:

  1. Assalamualaikum
    Semoga sejahtera dan diberkati Allah hendaknya. Masih jauh dan panjang lagi ingin ku baca coretan yang tak pernah jemu utk ditatap. Moga Yati sekeluarga dilimpahi rahmat oleh Allah. Amin.

    ReplyDelete