السلام عليكم رحمة الله وبركاته

BELAJAQ BERCAKAP BAHASA ARAB


                                                 بسم الله الرحمن الرحيم

Bercakap tentang berbahasa arab, adalah juga aku belajaq masa di Aloq Setaq dulu.  Waktu tu, A yang bersungguh-sungguh sangat nak belajaq bahasa tersebut.  Dengan izin Allah jua segalanya bermula.  Kami berdua pun mendaftar di kelas malam setiap hari Rabu selama 2 jam.  Ustaz yang mengajaq tu adalah orang arab yang berkahwin dengan rakyat Malaysia.

Kami dan la belajaq selama 4 bulan, lepas tu A pindah kerja ke Subang Jaya.  Dah tinggai kelas tu pastu tak guna pulak apa yang kami belajaq, aku jadi tak berapa ingat semuanya sebab bahasa tu tak digunakan dalam perbualan hari-hari.  Tapi, basic words tu ingat la sikit-sikit.

Dah dok di Madinah ni beberapa hari, aku difahamkan bahawa bahasa arab yang digunakan untuk perbualan harian di sini adalah berbeza.  Untuk sebutan benda-benda, bilangan dan hari memang sama macam apa yang aku belajaq dulu.  Cuma untuk ayat-ayat perbualan, memang berbeza.

Aku belajaq sikit-sikit dari A dan Syafiq yang sudah lebih faham berbahasa arab di samping menggunakan buku. Tetapi, yang paling banyak membantu aku buat masa ni adalah Fahad, iaitu pemandu peribadi A.  Fahad ni anak jati bumi Madinah. Terima kasih Fahad.  Fahad cukup handsome kalau dia pakai kain serban merah ala arab.  Aku selalu puji dia dengan berkata, Fahad, anta jameel..  Tersipu-sipu Fahad, heran atau perasan, tak tau nak katalah.  Tapi, kalau hari yang dia tak pakai langsung serban arab, nampak la rambut dia yang ala-ala kerinting tu, aku tak suka sangat.  Tak ubah macam penjahat dalam filem Tamil. Lol.. Ya ampun Fahad. Semuga hidupmu diberkati Allah. Ameen ya rabb..

La ni aku dah terer cakap yang basic-basic bahasa arab ni. Contohnya, apa habaq?, selamat tinggai, jumpa lagi, habaq baik, berapa harga?,  harga last berapa?  Hehe.. biasalah orang perempuan, tawaq menawaq di mana saja.. :p

Insyaallah, aku mohon dipermudahkan untuk aku belajaq bahasa arab ni dengan lebih lagi.  Tak dak istilah terlambat untuk belajaq apa juga yang diinginkan cuma memerlukan pengorbanan dan usaha yang bersungguh-sungguh.

Tiada daya dan upaya melainkan dengan bantuan Allah SWT..



FAHAD KEMALANGAN

Baru dok cakap pasai Fahad, A bagitau yang Fahad kemalangan kereta. Dengaq kata tangan dia terpeleot teruk jugak.  Dia dapat cuti sakit sebulan lamanya.  Semuga Fahad cepat sembuh.

Setiap yang berlaku itu adalah dengan kehendak Allah jua..



No comments:

Post a Comment