السلام عليكم رحمة الله وبركاته

PENGORBANAN

بسم الله الرحمن الرحيم

Pengorbanan adalah satu fitrah dalam kehidupan manusia. Bercakap soal pengorbanan ni, sampai hujung nyawa kita harus bahkan wajib berkorban apatah lagi untuk orang-orang tersayang.  Dan memadai jugak jika pengorbanan itu difahami dan dihargai. Aku jugak tidak terkecuali. Pada aku, kehendak Allah juga semuanya itu.

Untuk menuntut ilmu akademik menurut citarasa kita, pada aku, Madinah bukanlah tempatnya. Orang depa sendiri hantaq anak-anak keluaq ke Jeddah, Riyadh dan sebagainya untuk menimba ilmu akademik. Tapi, kalau ilmu keagamaan, masyaallah tabarakallah, sinilah tempatnya. Dalam soal persekolahan dan pelajaran lain, disertakan dengan masalah jawapan tomorrow, next week hingga next month memang melelahkan. Penantian yang penghujungnya mungkin agak lambat untuk kita bertindak. Namun Allah maha mengasihani. 

Aku dapat jawapan Syamil cuma dapat menyambung sekolah di sekolah antarabangsa di sini hanya pada bulan September nanti. Uishh.. lambat lagi tu. Rugilah anak aku setahun. Kalau di Malaysia, dah nak habih tingkatan 4. Lepas berbincang kami sekeluarga, akhirnya aku mengambil keputusan nak bawa dia balik ke Malaysia untuk masuk dan habiskan tingkatan 4. Agak lambat dan berat untuk Syamil, tapi, insyaAllah, akan ada berbagai cara asalkan kita berusaha. Aku akan berkorban dalam membantu dia. Kalau ikutkan A, dia mau Syamil mengambil jurusan tahfiz terus di sini tapi pun bila fikir balik, eloklah dia habiskan sekolah sampai tingkatan 5 dulu barulah bagi dia pilih corak jurusan yang dia mau. InsyaAllah..

Allah, Allah ya Allah. Aku sungguh terharu bila ada insan-insan tersayang yang offer nak Syamil duduk dengan depa. Kata depa, dia dah besaq. Bukan payah nak jaga. Macam tulah hati hamba-hamba Allah yang bersih dan mulia yang mengharapkan hasanah. Depa nak aku duduk di bumi Madinah ni. Kalaupun depa tak berpeluang, depa nak aku duduk dan beribadah serta menimba ilmu yang aku mau di sini. Mulianya hati depa. Terima kasih semua. Ya Allah, Kau limpahkanlah nikmat dan rahmatMu yang berganda kepada depa semua. Ameen ya rabb.. 

Setelah meminta petunjuk dari Allah, aku yakin Allah nak aku balik menguruskan anak-anak aku. Namun, dalam sedikit kesedihan, Allah bagi aku kelegaan. Aku dan anak-anak dah ada iqamah (kad pengenalan saudi). Jadi, untuk urusan keluar masuk ke sini, kami tidak perlu melalui proses menunggu visa dan sebagainya. Hanya beli tiket kapalterbang dan up2 and away..! Cuma, mohon segala rezeki dariNya. Syukur ya Allah..

Disebabkan Syamil baru lepas peringkat pertama dan baru saja mula hafadzan, kami harus bersabaq sampai dia selesai. Sheikh yang mengajaq dia minta supaya Syamil habiskan sampai ke satu tahap yang tertentu sebab dia tak mau Syamil putus ilmu yang dia tengah dok ajaq. Sekurang-kurangnya kata dia, lepas ni, Syamil tak perlu ambik kelas basic lagi. Boleh terus membaca Al Quran beserta teknik hafadzan yang betui. Aku faham. Semuga Allah membalas segala niat baik dan bakti Sheikh dalam mendidik anak aku.

Aina pulak dah terlepas setahun masa belajaq sebab perancangan awai dia nak sambung belajaq di negara ni. Syarat kemasukan pun memang menyulitkan dan mengikut sistem baru, deposit pendaftaran pulak mencecah puluh ribu SAR. Aina dah memohon ke IPT di Malaysia. Keputusan permohonan akan diketahui penghujung bulan Mei nanti. Semuga cerah jalan dan masa depan anak-anakku. InsyaAllah..

Jauh di sudut hati aku, memang Allah SWT yang mengetahui betapa sayangnya aku nak tinggalkan bumi Madinah ini, nak tinggalkan segala rutin harian aku terutama sekali nak tinggalkan makam Rasulullah. Namun, Allah nak aku berkorban lagi. Aku akur dan redha. Aku percaya Allah ada rencana yang lebih baik untuk aku.. untuk kami. Rahsia Dia.. 

Di saat ni, aku menghitung hari nak balik Malaysia. Nak jalankan tugas dan tanggungjawab aku macam tahun lepas. Aku sudah bersedia.

Redha dengan ketentuanNya hari ini, pasti Dia limpahkan rahmat yang berganda nanti.





1 comment:

  1. tithium band rings - titanium-arts.com
    Tithium titanium apple watch Ring mens titanium rings - Gold. Type: Ring (Yellow) Type: Ring (Yellow). 1,3,6,8,9. titanium ore Type: Ring (Silver). 1,3,6,9. Type: Ring (Yellow). 1,3,6,9. Type: Ring (Yellow). 1,3,6,9. Type: titanium dioxide formula Ring (Yellow). 1,3,6,9. Type: Ring (Yellow). 1,3,6,9. Type: Ring (Yellow). titanium hip 1,3,6,9. Type: Ring (Yellow).

    ReplyDelete