السلام عليكم رحمة الله وبركاته

TETAMU ALLAH (5)

بسم الله الرحمن الرحيم

Kehadiran tetamu Allah pada kali ini adalah yang paling aku tunggu-tunggukan. Mak dan adik aku. Depa mai dengan makchaq, iaitu  isteri kepada sepupu bapa aku. Masa sampai Madinah, depa agak letih dan kurang sihat. Dikros yang paling teruk dan sampai sini pulak dia uzur. Mak aku, walau pun kelihatan letih tapi sangat bersemangat untuk bersolat di masjid Nabawi setiap waktu. Alhamdulillah.

Macam biasa, aku temankan depa beli barang sekitar hotel penginapan. Malam kedua, kami makan malam bersama di Aramas Hotel. Sepatutnya malam tu aku bawa depa ke Raudhah tapi mak terlalu letih. Kami hantaq depa balik ke hotel untuk rehat.


makchaq, mak, dikros & aina

Malam esoknya, aku bawa dikros pi jalan-jalan ke Al Noor Mall. Mak dan makchaq tak ikut sebab nak rehat dan tunggu waktu nak ke Raudhah. Alhamdulillah, semuanya dipermudahkan. Malam tu adalah kali terakhir aku jumpa depa sebelum depa berangkat ke Jeddah pada awal pagi esoknya. Hati aku sayu dan sedih namun aku sembunyikan perasaan tu. Tengok mak keletihan, aku bertambah sayu. Hanya Allah yang tau. 

makchaq & mak


Allah bagi mak rezeki umoq sampai 72 tahun dah. Mampukah aku mencapai umoq mak la ni dengan rezeki kesihatan yang baik? Waktu mak hantaq aku di airport masa nak berangkat ke Madinah hari tu, aku berdoa supaya aku dapat jumpa mak lagi. Allah makbulkan doa aku. Dan ketika ini, aku teruskan berdoa supaya mak diberi kesihatan yang baik dan aku dapat jumpa mak lagi. Ameen ya rabb..

Semuga mak, dikros dan makchaq beroleh umrah yang mabrur dan dimakbulkan Allah akan segala doa depa.

Tiga puncak kebahagiaan adalah nikmat Islam, nikmat kesihatan dan nikmat kekayaan.







No comments:

Post a Comment