السلام عليكم رحمة الله وبركاته

DIRAIKAN

بسم الله الرحمن الرحيم

Duduk di Madinah ni, seronok..sangat seronok. Hanya hati yang merasa saja tau. Tak tau apa yang buat seronok. Walaupun banyak kekangan terutama kepada kaum wanita dan macam-macam perkara yang boleh dikatakan kalau di Malaysia nun, mesti tak seronok dan kepala pun jadi tak berapa nak waras, tapi di sini, semuanya mafi musykila.. (tak dak masalah) dan hati dok seronok saja. Masa berlalu begitu cepat.. sat-sat saja dah masuk waktu solat. Sana sini pakat tutup kedai, berhenti kerja dan tumpuan kepada ibadah diutamakan. 

Paling utama, yang pasti, di sini tak dak orang nak dok ajak bergosip yang karut dan melalut. Bila jumpa, sembang pasai ibadah, pasai pengalaman hidup dan pasai keluarga serta masa depan. Yang pompuan pulak lebih kepada pasai anak-anak dan masakan. Tak kira apa bangsa atau bahasa, semuanya islam. Rungutan pasai kehidupan harian tu biasalah. Kita ni cuma manusia biasa, ada saja yang tak puas hati dan tak kena. Tapi, taklah sampai jadi tak keruan. Sekadar sembang-sembang dan lepas tu, khalasssss.. (selesai/ok/setel).

Minggu lepas, kami diraikan oleh Faroouqi, (Purchasing Manager di tempat A kerja), di rumah dia. Dijemput sekali para eksekutif dari Malaysia. Perghhh.. masakan isteri Faroouqi, Waziha, memang memecah selera. Masakan India. Ada nasi beriani, kari ikan dan macam-macam lagi. Capati dibuat a-la-minute. Main dish aku sempat la ambik gambaq. Lepas tu, dok rancak makan, aku lupa ambik gambaq yang lain. Macam tulah aku, kalau dah start makan, lupa segala. Mohon ampun kepada Allah..


Faroouqi ni rajin jugak berniaga barang hiasan wanita. Dia dok tolak dengan harga borong kat kedai-kedai emas di sekitar Madinah ni. Ada rantai leher dan rantai tangan. Aku pun jamu mata sakan. Lepas tu, timbul rasa nak cuba berniaga. Tak sangka, ada kawan-kawan berminat dan beli. Aku dah survey harga jualan di sini. Memang mahai siot.. rantai leher kalau yang banyak batunya dan berangkai-rangkai dalam SAR2000. Kawan aku kebanyakannya ambik rantai tangan dan rantai leher selapis. Ada semua jenis batu di rantai-rantai tu. Dan batu-batu tu semua katanya adalah batu asli dari Afrika Selatan. 


Waziha menikah dengan Faroouqi masa umoq dia 16 tahun. Depa ada 4 orang anak. Nama anak-anak depa aku suka sangat, ringkas. Aisyah, Fatimah, Adil dan Zainab. Faroouqi dah 8 tahun duduk di sini. Waziha duduk di Mumbai dengan anak-anak. Bila cuti sekolah di sana, baru dia mai sini. Alasannya tak duduk di sini, pelajaran untuk anak-anak lebih penting. Aku kagum dengan dia. Semuga dia dan anak-anak sentiasa dalam peliharaan Allah SWT hendaknya. Ameen ya rabb..



Setiap ujian yang melanda adalah pembelajaran agar kita semakin bijak dan matang dalam berfikir dan bertindak.









2 comments:

  1. salam kak,
    saya ingin tinggal di madinah..macam mana ye..

    ReplyDelete
  2. maksud saya maybe akak ada cadangan / apa ye job vacancies utk suami saya sekiranya menetap di sana..

    ReplyDelete