السلام عليكم رحمة الله وبركاته

MAKAN

بسم الله الرحمن الرحيم

Dok di sini, kadang-kadang bila mai bab makan, jadi macam nak lari balik Malaysia pun ada. Terutama bila bab kuih muih tradisional. Pulut seri muka, tepung talam dan sebagainya. Nak buat sendiri tu boleh tapi aku tak rajin sangat sebab tak berapa nak pandai. Lagi pun nak makan sikit saja dan aku pun suka yang beli lagi. Sedap dari yang aku buat (pengakuan maut yang amat ikhlas.. :p) Huhuu.. Bahan-bahan depa di sini pun tak berapa nak cukup. Daun pandan pun tak dak. 

Tiap-hari aku masak untuk makan tengahari terutamanya kecuali kalau aku pi masjid Nabawi dan balik malam. Maka, makan di luaq la kami. Masak hari-hari pun, dok pusing-pusing lauk yang sama sebab famili aku adalah famili yang paling simple di dunia ni. Sebab tu aku tak pandai masak. Lol.. Apa pun juga, aku amat bersyukur kepada Allah untuk semua ini.

Kadang-kadang aku dan famili keluaq makan di luaq. Selain dari fast food pilihan anak-anak macam McD, Dominos dan KFC, ada ketika tukaq selera ikut pilihan aku.

Kadang-kadang kami pi makan di restoren Indonesia nama Pesanggerahan. Boleh la merasa masakan nusantara demi mencari kelainan dari masakan arab. Tapi, di sini, yang masuk selera kami sekeluarga pun nasi goreng dan nasi putih dengan ayam berempah. Aku suka ikan masak cabai dia. Lain-lain masakan ala Indonesia belaka. Kami tak berkenan.

setengah nasi mandi & setengah nasi bukhari.
ayam pun setengah2 jugak.
Selain dari restoren tu, kadang-kadang kami makan nasi mandi, nasi beriani atau nasi bukhari di restoren tempatan. Kadang-kadang kami tapau dan makan di rumah. Kalau nak beli nasi-nasi di sini, kena hati-hati. Kalau kita di Malaysia, beli satu maknanya sorang makan la kan..? Tapi di sini, kalau satu, boleh makan 4 orang. Portion nasi depa untuk satu ode memang besaq. Jadi, kalau nak makan 2-3 orang, beli setengah nasi dan setengah ayam pun dah sangat cukup. Sini stail tak dak kuah free ka apa. Makan kering gitu saja.


Di sini, ada jugak kawasan tempat-tempat makan yang mengkhusus makanan laut saja, kambing dan sebagainya. Jadi, kalau rasa nak makan masakan daging kambing, pi la area berkenaan dan pilih saja kedai mana yang mau. Ada sekali tu, aku sorang saja rasa nak makan ikan goreng garing, teringat ikan 3 rasa la konon. Keluaq la aku dengan A lepas isyak dan pi ke tempat makan tu. Pilih ikan sekoq, serupa kerapu tapi aku tak pasti, SAR13. Tauke tu uruskan goreng dan tanya nak makan ikan saja atau dengan nasi. Kita boleh pilih sebab mau ka tak mau ka takda masalah sebab nasi free. Aku pun pilih dengan nasi. Ha, dah siap digoreng garing, dia bawa hidang dalam talam ikan goreng tu dengan nasi sekandaq. Pastu, ada la bekas kecik-kecik dia bagi asam jawa, bawang putih dan cabai hijau mesin. Macam nasi mandi tadi jugak, tak dak kuah. Kalau orang yang jenis sukan makan berkuah, jenuh tak puas makan. Tapi, aku jenis yang suka makan kering, jadi tak dak masalah untuk aku. Tapi, kalau ada kicap cap Kipas Udang mesti lagi ummpphh..! Lain kali kalau nak pi makan di situ, aku nak usung kicap tu pi. Lol :p

Kebab dan semua yang sewaktu dengannya  pulak bukan makanan kegemaran keluarga aku. Jadi, sekali sekali boleh la. Tu pun kalau makan panas-panas. Kalau dah sejuk memang tak best langsung.
kebab

Pernah sekali A bawa kami sekeluarga pi makan masakan Cina di Al Noor Mall. Sedang-sedang saja masakan di situ, tak sama masakan Cina yang kita dok biasa makan di Malaysia.

Satu lagi restoren India. Masakan India depa tu memang asli India. Sedang-sedang saja jugak. Kari ayam depa asli rempah tak dak santan. Aku tak berkenan sebab tak sampai tahap piawaian selera aku. Teringat Restoren Salam di Aloq Setaq. Rindu aku kat capati dan kari ayam depa. 


Bersyukur sementara Allah masih memberi nikmat untuk merasa kesedapan makanan.




No comments:

Post a Comment