السلام عليكم رحمة الله وبركاته

ANAK ORANG, ANAK AKU

بسم الله الرحمن الرحيم

Jumaat 2 minggu lepas, aku masak nasi lemak dan jemput 'anak-anak orang' mai sarapan di rumah aku. Depa ni pelajar-pelajar Malaysia dari Universiti Islam Madinah. Aku kata anak-anak tu sebab umoq depa sebaya Syafiq.

Aku jumpa salah sorang dari depa di Pasar Kurma satu hari tu. Kebetulan dia pun bawa tetamu Allah dari Malaysia ke situ. Dalam menunggu tu, kami pun bertegur sapa. Dia bagi name card kat aku. Hood Akasyah namanya. 2, 3 hari lepas tu, Hood rajin dok berviber dengan aku. Bapa Hood ni travel agent di Kajang yang selalu uruskan group umrah. Jadi, untuk urusan jemaah di Madinah ni, selalunya Hood la yang uruskan.

Hood bawa 2 orang sahabat dia ke rumah aku, Hanif dan Wan. Kami memang merancang nak pi ziarah hari tu. Lepas sarapan, kami semua pun berangkat untuk ziarah dan balik sebelum solat Jumaat. Kami pi naik kereta Wan.

A, Hanif, Wan & Hood

Aku tengok depa teruja dan happy dapat bergaul mesra dengan  orang berkeluarga dari Malaysia yang sama-sama berada diperantauan ni. Pakat dok merancang nak ajak berjalan ke tempat-tempat lain di hujung minggu jika ada kelapangan. Contohnya ke Yanbu. Gamaknya depa rindu masa-masa bersama keluarga. Wallahuaklam bissawab.

Hubungan yang dibina atas dasar kejujuran dan keikhlasan pasti memberi kesenangan kepada banyak hati.





No comments:

Post a Comment