السلام عليكم رحمة الله وبركاته

CAIRO

بسم الله الرحمن الرحيم

Sebelum berangkat balik ke Malaysia, kami sekeluarga pi jalan2 ke Cairo, Egypt. Sebenaqnya, aku nak pi Turki, anak2 nak pi Egypt. A pun pilih Egypt. Aku ni tak mau pi Egypt sebab dah pernah pi. A pulak tak mau pi Turki sebab pernah pi jugak. Jadi, last2 aku akur dengan permintaan anak2.

19 Mei, kami sekeluarga pun berangkat pi Cairo. Kami duduk di Hotel Grand Nile Tower, mengadap sungai Nil dan di tingkat eksekutif pulak tu.. kelasss u..! Tapi, yang buat seronok tu sebab dah lama tak bercuti sekeluarga. Anak2 paling teruja.

Dari segi aspek keselamatan tak dak apa2 yang membimbangkan walaupun bunyi siren polis sentiasa kedengaran. Nak masuk hotel pun, teksi kena scan dengan teliti siap dengan anjing bagai. Masa kami sampai tu, pekerja hotel bagitau yang mantan PM Malaysia ada di sana atas jemputan Presiden depa. Nak minta nasihat dan idea la tu..! MasyaaAllah..

Ketibaan kami di airport disambut oleh adik Eksekutif Chef yang kerja dgn A. Dia yang hantaq kami ke hotel. Sepanjang jalan nak ke hotel tu, kami teruja tengok kereta2 di Cairo. Banyak model lama dan macam2 rupa. Sampai di hotel, kami rehat dan malam harinya kami keluaq pi makan dan jalan2 ke City Stars Mall. Besaq mall tu, tak habih teroka sebab dah lewat malam.

Hari ke2, kami ke Citadel, di situ ada masjid Muhammad Ali.   Lepas tu kami pi melawat Pyramid & Sphinx. Hari tu kami guna tour guide yang kawan A dah tolong uruskan. Masa dalam kawasan Pyramid, kami pakat naik unta sebab Aina yang dok gaduh sangat nak naik unta. Punyalah gayat sebab natang tu tinggi. Baru 10 minit aku dah ajak patah balik. Tak tau takut apa sebenaqnya tapi keras pinggang dok tahan takut jatuh. Wakaka.. :p

Lepas tu kami p melawat kilang papyrus, tengok proses dari mula cara depa buat kertas dan lukisan dari pokok papyrus tu. Balik dari kilang tu, kami singgah makan dan balik hotel. Malam tu, kami p naik bot menyusur sungai nil. Kami ambik bot yang tak pakai motor tapi pakai layar dan ikut arah angin saja. Mini titanic gitu rasanya.. Hehe..

Hari ke3, kami guna khidmat tour guide bebas, Moestafa, yang kami jumpa masa balik dari makan malam hari mula kami sampai. Masa tu, kebetulan kami naik teksi dia masa balik. Teksi lain tak mau bawa 5 orang tapi dia mau. Perkara dipermudahkan olehNya melalui Moestafa. Alhamdulillah. Segenap jalan pintas dia ambik dan dia bawa kereta macam pelesit kota. But, we like3.. hehe :p

syafiq & syamil with moestafa
Moestafa sungguh peramah dan mesra. Dah kawin anak 1 tapi katanya awek ramai dalam maya. Hihi.. macam2 adaaa.. Sampai la ni, Moestafa selalu contact A dan anak2 aku. Alhamdulillah, silaturahim merentas benua.

Moestafa bawa kami pi Egyptian Museum, dapatlah anak2 aku tengok firaun dan suku sakat dia. 'Amanlah' kalian di sana.. :p.  Lepas tu pi makam Imam Shafie, Universiti Al-Azhar, Bandar 6 Oktober dan akhirnya Bazar Khan El Khalili. Bandar 6 Oktober ni jauh dari Cairo dalam 2 jam tapi kami nak pi ke Arabian Mall yang ada di situ. Perjalanan memang memenatkan sebab trafik jem dalam Cairo saja dah jenuh buat kita semput. Lepas tu, jalan nak ke 6 Oktober tu pun tak berapa elok. Tak dak apa yang menarik sepanjang jalan nak ke bandar tu.

Di Bazar Khan El Khalili, anak2 borong ole2 untuk kawan2 depa. Aku beli la satu dua barang untuk kenangan.
makam imam al shafie
Sebelum tu aku ajak A dan anak2 pi Alexandria (Iskandariah) tapi semua tak mau sebab jauh. Aku dulu dah pernah pi, seronok tengok pantai dan cuaca pun nyaman.

Hari ke4, kami rehat dan mengemas. Sebelah tengahari tu kami ke City Stars Mall yang mula kami sampai untuk beli belah terakhir sementara nak berangkat balik pukul 5 petang nanti. Pukul 5 petang hari tu, kami berangkat balik ke Madinah. Moestafa hantaq kami ke airport. Sebuah percutian yang membawa kenangan indah dalam hidup kami sekeluarga. Alhamdulillahi rabbil a'lamin..

Manafaatkan masa bersama keluarga sebaiknya sementara masih dipinjamkan segala rezeki olehNya..